pondělí 6. srpna 2012

Morálka mrtvých, vzdálených


Svědomí… Je to snad poslední záchvěv morálky, když se duše propadá do hlubin hnusu, před kterým ji nechrání ani ona sama? A přece hned přijdou, výčitky svědomí, které nepřestávají kousat v těch nejnečekanějších chvílích. Když se směji, jsem šťastná… Naoko spokojená, v náruči lásky. A teď je pryč. Stejně jako vleklá vzpomínka, lepkavá pavučina odkazu na to, co dokáže s člověkem udělat život. Chodící mrtvola. Mumie, kdysi se zářivýma očima, smíchem, nadšením mládí, rané dospělosti… Obličej, protkaný vráskami a ocejchovaný nemocí, kdysi tak jemný, hladký, nedotčený. Není tu a přesto přebývá, ve vzpomínkách nikoliv příjemných. Pamatuji si jen na slzy, všudypřítomné slzy, které šedly přítomností smogu. Těch pár ušmudlaných, shrbených postaviček v dáli, a on. Osoba spojená se mnou více než spojuje smlouva mezi dvěma národy. Moje krev. A přesto tak vzdálená… Cizí. Tak jiná, že ani snaha všech nepřekoná tisíce kilometrů vzdálenosti, ani objetí, při kterém je cítit jen pergamenová kůže, ostrý hrot kloubů. Jen zmatení a tísnivý pocit, když dýchám na tom cizím, nepřátelském místě, tuny smogu. Je večer a já brečím. Zase a zase, protože je to tak cizí a já to teď mám mít ráda. Milovat a soucítit se slzami, které plodí slzy, šednou a odkapávají na rozpraskanou zem. Pach chudoby, naprosté apatie, oddanosti matičce smrti. Oddaluje to jen žár slunce, který mi neustále připomíná, že žiji. V té nejhorší možné kolébce, jako nechtěné dítě. Nechci se vzdát svých iluzí dobroty… Ale ta nízkost, mrzkost mě dohání. Tlačí mě ke dnu, do hlubin prašných peřin na rozvrzaném gauči. Jen se neukázat, zahrabat se, přežít… Nevystavovat se pohledu plnému slz a zoufání, nadšených zvolání lásky z úst… tvorů… které neznám. Nebudu znát, už je nikdy neuvidím. Den za dnem, přerušené teplejším nebo chladnějším horkem. Pod nánosy špíny zůstává na těle šedý prach. Dýchat se nedá. Oni se stále dívají, se slzami v očích. Hubení, shrbení. Staří. Plní zhrzených ideálů, které ještě z mladých tváří na starých fotkách ten zpropadený režim nestačil smýt. Snad závan pochopení, který občas projede mým rozervaným srdcem. A hned nepochopení, úzkost, když se celé dny válím v apatii, hlavu v ohni… Bytostná touha po domově a vztek na ty, co zde ještě žijí. Co se ke mně hlásí jako ke své, přestože jsem doteď existovala jen jako pojem, nic neříkající jméno, které se těžko vyslovuje. Postavička kdesi v Ráji… Na Západě. Tak proč ty slzy? Proč mě nutili tvářit se smutně, milovat někoho, komu nerozumím, koho stěží dokážu poslouchat. Lidi, kteří mi každým svým gestem, smířeným pohledem, láskou k životu a zároveň zaprodaní smrti ukazovali, jak celý život promrhávám. Tvář chudoby.

A teď je pryč. Už mě nic nepoutá. Už nemusím znovu a znovu nasazovat zúčastněný smutek na tvář (který tam je ostatně vždy, jako odkaz dob minulých). Jen pár slz a suché konstatování, které bylo jasné už roky dopředu. Bylo to žití na dluh, čekali jsme to. A přece to bolí… Ne ta ztráta něčeho milovaného, protože to zmizelo dřív, než se stačilo zavrtat do srdce… Ne. Jen výčitky svědomí, že jsem nemilovala ty, kteří mi ukázali to nejhorší mého života. Bolí to, jsem ještě člověkem?

Kde je ten rytíř ve mně?
Já chtěla pomáhat ostatním?
Já, která nedokáže milovat vlastní rodinu?
Odkaz, který už nežije?

Žádné komentáře:

Okomentovat